Zlepšete dovednosti v angličtině pomocí zábavných a interaktivních jazykových her pro děti
Hry jsou skvělým způsobem, jak se naučit jazyk. Studie ukazují, že hry můžou mít pozitivní dopad na motivaci, samostatnost a přístup dětí při učení. Kromě toho je zábava při učení pro děti a mládež obzvláště důležitá, protože podporuje kreativitu, řešení problémů a další důležité dovednosti.
Existuje mnoho způsobů, jak hry mohou podporovat výuku jazyků. Ať už se jedná a sledování instrukcí v angličtině, přiřazování anglických slovníček k činnostem nebo rozvíjení sebedůvěry při mluvení a poslechu v angličtině, hry poskytují sociální a interaktivní formu zvyšování znalostí angličtiny.
Pro studenty na prvním stupni je k dispozici velký výběr her v angličtině. Chceme vám pomoct vybrat ty správné pro vaše děti, takže jsme níže uvedli některé z našich osvědčených a oblíbených aktivit.
Nebojte se soutěžit, vytvoříte tak skvělé prostředí pro výuku angličtiny.
Karetní hry
Karetní hry jsou klasika. Jsou přenosné, bezpečné a jsou jedním z nejúčinnějších nástrojů na podporu paměti při učení jazyků. Navíc, protože jsou karetní hry obrázkové, pomáhají dětem identifikovat vzorce při osvojování jazyka a povzbuzují je k samostatnému učení.
Zde je několik našich nejlepších karetních her. Doporučujeme si také projít a vytisknout řadu kartiček, které nabízí LearnEnglish Kids.
Snap!
Cíl:
Nasbírejte co nejvíce karet tím, že jako první řeknete „Snap!“ když se objeví pár
Materiály:
Standardní hrací karty nebo speciální karty „Snap!“
Jak hrát:
- Vezměte standardní balíček karet a rozdejte všechny karty mezi hráče (minimálně dva lidé, žádný maximální počet lidí).
- Hráči se nesmí dívat na své karty, ale každý postupně před ostatní hráče položí jednu kartu lícem nahoru.
- Když je karta položena na stejnou kartu (například dvě sedmičky nebo dvě kočky), první hráč, který zakřičí „Snap!”, vyhrává všechny karty, které byly dosud vyloženy.
- Hra pokračuje, dokud nezůstanou karty pouze jednomu hráči. Vítězem je ten, kdo má nejvíce karet.
Tip:
Kromě toho, že se hráči naučí slovo 'Snap!', budou muset také říci číslo karty a barvu (spades (piky), club (kříže), hearts (srdce), diamonds (káry)) v angličtině, když dojde ke shodě.
Pexeso nebo Pelmanism (pelmanismus)
Cíl:
Musíte si zapamatovat, kde jsou dvojice karet, a nasbírat co nejvíce karet
Materiály:
Karty Memory game (pexeso) obvykle obsahují obrázky zvířat, lidí nebo předmětů. Pokud tyto speciální karty nemáte k dispozici, můžete použít také hrací karty s čísly: Jen zkontrolujte, že máte sudý počet karet a každá karta má dvojici.
Jak hrát:
- Tato hra je promyšlenější a méně chaotická než „Snap!“. Položte všechny karty lícem dolů a rozložte je na stůl tak, aby se navzájem nedotýkaly.
- Hráči se pak střídají. Musí vždy otočit dvě karty – pokud najdou dvojici, získají tento pár a hrají dál.
- Vítězem se stává hráč, který má na konci hry nejvíce párů.
Tip:
Hráči by mohli určit pořadí karet, které se shodují, aby je získali, např. „Druhá karta zleva a třetí karta zprava jsou stejné.”
Hry s perem a papírem
Tyto hry s tužkou a papírem jsou ideální pro děti na prvním stupni, protože rozvíjí jejich dovednosti ve čtení a psaní v angličtině, jsou zábavné a informativní.
Stop the bus (Zastavte autobus)
Cíl:
Napište co nejvíce originálních slov, která vás napadnou
Materiály:
Budete potřebovat pero a papír pro každého hráče
Jak hrát:
Toto je jedna z nejoblíbenějších aktivit pro výuku angličtiny určených pro děti na prvním stupni.
- Nejprve vyberte pět kategorií, například pocity, sporty, přídavná jména, zelenina a ovoce.
- Pak vylosováním ze sáčku nebo pomocí online nástroje pro náhodný výběr vyberte náhodné písmeno.
- Požádejte hráče, aby napsali co nejvíce slov, na vybrané písmeno, v angličtině v rámci každé kategorie. Pokud je například vybrané písmeno „T“, studenti mohou napsat „tired“ (unavený), „tennis“ (tenis), „thoughtful“ (zamyšlený), „turnip“ (tuřín) a „tomato“ (rajče).
Jakmile každý napíše slovo pro každou kategorii, někdo zakřičí „Stop the bus!“ a hráči přečtou svá slova nahlas. Hráči získávají body pouze za slova, která nikdo jiný nenapsal. První, kdo dosáhne deseti bodů, je vítěz.
Slavní lidé
Cíl:
Ptát se a odpovídat na otázky, aby bylo možné uhodnout jméno slavné osobnosti
Materiály:
Blok s lepicími papírky
Jak hrát:
- Tato hra se obvykle hraje se jmény slavných lidí, ale lze ji upravit pro jakoukoli kategorii, včetně knih, zvířat, zemí a dalších. Každý hráč napíše na lepicí papír jméno slavné osobnosti a přilepí jej na čelo osoby po své pravici.
- Hráči se pak střídají v yes/no question (otázkách s odpovědí ano/ne) a snaží se zjistit jméno slavné osobnosti, kterou mají na čele.
- Kdo první správně uhodne, vyhrává.
Tip:
Nemusí to být jen slavní lidé. Použijte jména kreslených postaviček nebo lidí, které všichni hráči s největší pravděpodobností znají.
Hry na vyplnění času
Uvízli jste na dlouhé cestě autem nebo ve frontě v supermarketu? Zde je několik her, kterými se můžete zabavit, a nebudete k tomu nic potřebovat.
The minister’s cat (Kočka pana ministra)
Cíl:
Vymyslet co nejvíce přídavných jmen
Materiály:
Žádné
Jak hrát:
- Tato hra se hraje již od viktoriánské doby. Je to zábavné a skvělé procvičování přídavných jmen a stress timing v angličtině.
- Všichni hráči společně tleskají v rytmu 1, 2, 3, 4.
- První hráč říká v rytmu tleskání „The minister's cat is a (fat) cat“ a přidává přídavné jméno, které chce.
- Druhý hráč pak řekne přídavné jméno začínající posledním písmenem předchozího přídavného jména, např. „The minister’s cat is a (terrible) cat.”
- Hra pokračuje tak dlouho, dokud už nikdo nedokáže vymyslet přídavné jméno do rytmu tleskání.
Tip:
Přizpůsobte si hru pomocí jména dítěte, např. „Jaime’s cat is…” (Jitčina kočka je...).
I spy (Koukám se koukám)
Cíl:
Uhodnout název předmětu, na který jiný hráč myslí/může vidět
Materiály:
Žádné
Jak hrát:
- V této hře je jedna osoba špiónem a všichni ostatní musí uhodnout, čeho si všimli.
- Hra začíná frází „I spy, with my little eye, something beginning with …” (Koukám se, koukám a vidím něco, co začíná na ...), po které následuje první písmeno předmětu, na který myslí špion.
- Pokud si chcete procvičit otázky ano/ne, můžete si zahrát verzi, kde hráči mohou položit až deset otázek, například se ptát na věci jako „Is it outside the car?“ (Je to vně auta?), „Is it bigger than a football?“ (Je to větší než kopací míč?).
Tip:
Další variantou hry je vyslovit místo prvního písmene barvu předmětu.
I went shopping and I got (Nákup)
Cíl:
Abyste si zapamatovali co nejvíce předmětů na nákupním seznamu
Materiály:
Žádné
Jak hrát:
- V této hře na zapamatování se hráči střídají v přidávání předmětů do pomyslného nákupního košíku. První hráč může říct: „I went shopping and I got a pineapple.“ (Šel (šla) jsem nakupovat a koupil(a) jsem ananas.)
- Druhý hráč může přidat: „I went shopping and I got a pineapple and some tea.“ (Šel (šla) jsem nakupovat a koupil(a) jsem ananas a čaj.)
- Hra pokračuje a seznam je stále delší a delší. Když hráč zapomene nějaký předmět na seznamu, nebo když příliš dlouho váhá, vypadává ze hry. Takto to pokračuje, dokud nezůstane jeden hráč.
Tip:
Někteří lidé mají pravidlo, že zakoupené věci musí být seřazeny podle abecedy, například „apples, bread, carrots'” a tak dále. Tato verze je vhodná pro rozšíření slovní zásoby studentů na prvním stupni a pomáhá jim procvičovat řazení slov podle anglické abecedy.
Simon says (Simon říká)
Cíl:
Pečlivě dodržovat instrukce a neudělat chybu
Materiály:
Žádné
Jak hrát:
- V této hře je jeden hráč přiřazen jako „Simon“ a provádí akce a říká ostatním hráčům, aby je zkopírovali.
- Hráč dá pokyn začínající výrazem „Simon says… ” a pak pokračuje příkazem. Časté činnosti při hře Simon says jsou dotknout se nosu, zamávat nebo se otočit.
- Trik je však v tom, že hráči by měli plnit úkoly pouze tehdy, když slyší slova „Simon says“. Pokud provedou nějakou činnost, když Simon nic neřekl, nebo když osoba říká něco jiného (např. „Touch your toes, please“ (Dotkni se palců u nohou)), jsou ze hry vyloučeni.
Zdroje pro aktivity určené pro studenty na prvním stupni
Pro studenty na prvním stupni máte vždy spoustu nástrojů a zajímavých aktivit, které jim pomohou zdokonalit se v angličtině. Tyto zahrnují:
Délku těchto aktivit a her se snažte udržet maximálně na deseti minutách, abyste děti zbytečně nepřetěžovali. Ideální je, pokud se žáci učí v krátkých a rychlých intervalech, protože tak mohou lépe pochopit a zapamatovat si to, co zažili.
Nikdy nezapomeňte poskytnout zpětnou vazbu a děti pochválit a oslavujte každého jako vítěze.
Další rady ohledně rozvoje znalostí angličtiny u žáků na prvním stupni najdete v těchto deseti tipech, jak motivovat vaše dítě. Pokud s nimi chcete vařit a zároveň zlepšit jejich porozumění, vyzkoušejte tyto snadné recepty v angličtině pro děti.